søndag 16. desember 2012

Daudinger


”Si meg, har det blitt mørkere siden sist?” Jeg sitter på toget og er langt inne i mitt eget hode da den søvndyssende lyden fra skinnene plutselig blir avbrutt av en eldet stemme. ”Kaldere?” Damen sitter på vindusplassen, nesten helt inntil meg, togene er ikke så romslige nå for tida. Hun ser spørrende på meg, to klare øyne i et foldete ansikt. Det er noe kjent med blikket. Jeg stusser på at jeg ikke har lagt merke til henne tidligere, hun må ha sittet der siden før jeg kom på. Og nå venter hun tålmodig med halvåpen munn, lar meg få lete fram til de rette ordene. Jeg vet ikke hvor jeg skal legge lista, vet ikke hvem hun er. ”Jo… Det er snart jul.” Den gamle ler, en kort trillende latter, hun høres plutselig mye yngre ut. Så blir hun stille i noen sekunder, før hun gjentar seg selv. ”Si meg, har det blitt mørkere siden sist?” Jeg smiler til henne. Og så legger jeg merke til at vi begge er kledd i lysegrå ulljakker, samme farge som togsetene, to grå damer som går igjen i hverandre og i ett med omgivelsene. Jeg forsøker på nytt. ”Ja, det pleier å være mørkt på denne tida.” Øynene hennes gnistrer, men hun har akkurat samme toneleie da hun enda en gang spør: ”Si meg, har det blitt mørkere siden sist?” Og så ler hun den runde latteren igjen, litt høyere, blottlegger to store fortenner. Jeg ransaker intuisjonen. Mener hun virkelig – ”Nye reisende?”Konduktøren skal se billettene, jeg har hatt den klar hele tiden og rekker den til ham.

I mine mest egoistiske, selvmedlidende øyeblikk tenker jeg at dette er straffen for å ha det for godt. Plasseringen på kloden. Mørket og kulda. Som gjør at vi trekker oss inn, bygger vegg etter vegg, isolerer godt og passer på at ingen kommer over terskelen. Det er for mye å tape, de som kommer utenfra tar med seg trekk. Vi har erfart kuldeskader før. Husker smerten, hvor vondt det var etterpå, å stikke hendene under det varme, rennende vannet fra springen. Huggende kniver i alle fingrene, nåler som trengte helt inn i hjerterota. Da er det bedre å spikre igjen gluggene, tenker vi. Og roper stille: Bli for all del der ute! Eller bedre: Kom deg hjem til din egen hule! Send heller en sms med smarttelefonen din, det finnes dessuten snart applikasjoner for nærhet og gode samtaler. Drit i å banke på døra, selv om både du og jeg vet at vi aldri har blitt møtt. Vær din egen last. Pakk deg inn i bobleplast, rull deg inn i glava. Og viktigst av alt: Bli der du er til det blir lysere tider! For vi har et håp om at sola snart snur. Har vi ikke? At den blankpolerte overflaten som lyser til oss fra skjermen en dag skal skinne fra dypet. At vi får kjenne varmen, helt virkelig. Skrelle av oss alle lagene og stå hud mot hud.

”Det har det. Du har helt rett.” Jeg har lagt den stempla billetten i lomma og snur meg tilbake. Men hun er borte. Der den lille, gamle damen i grå kåpe nettopp satt, er nå en gutt i femtenårsalderen. Han napper ut høretelefonene, helt rød i ansiktet av at en fremmed har snakket til ham. ”Var det noe?” Kinnene blusser opp enda mer. ”Nei, eller… Jeg ville bare si at jeg også liker Karpe Diem.” Pause. Noen småjenter bak oss fniser. ”Ok.” Han ser ut som om han har lyst til å smelte gjennom gulvet og ut på skinnegangen, og jeg kan omtrent høre den indre stemmen forbanne valget av sitteplass. Når proppene er på plass igjen ser jeg at han skifter lydspor.

Jeg går av i Drammen. Byen og lufta er full av snø, men elva er fremdeles åpen. Før jeg går mot parkeringsplassen setter jeg sekken fra meg på perrongen og kikker over mot bryggeriet, mot åsen, mot himmelen. Det har det. Det har blitt mørkere og kaldere. Men til og med når du fryser selv kan du varme en annen frossen sjel. Minus og minus er plussgrader. Vær så snill og ikke glem det. Møt meg i døra, så blir jeg kanskje med.

Ingen kommentarer: