mandag 28. juli 2008

Miss Piggy






Skjørt - primarked, smykke med blinggris - cocoo.se. Bildene er forøvrig tatt på loftsrommet, der jeg skal ha mitt pikerom fra nå av.

La meg fortelle om min tidlige fascinasjon for griser. Svin. Purker og råner. Den rosa store, eller lille, svarte. Den levende ribba med tryne og klover.

Det hele startet da jeg var i førskolealder, og fikk mitt aller første grisekosedyr, snart døpt Grisi. (Som barn hadde jeg ikke store kreativiteten når det gjaldt bamsenavn, det gikk i Bjørni, Elgi og Andi.) Grisi var en lyserosa herlighet av en hånddukke, og snart min sjelevenn. Det gikk faktisk så langt at den første stilen jeg skrev på barneskolen, "En god venn", handlet om nettopp Grisi. Og nei, jeg var ikke ensom som barn.

Grisi var med i skolesekken hver dag, på stranda på Danmarksferie, skogsturer og badeland, you name it. Hun (det er en hun) fikk egne klær, eget servise, og det var strengt forbudt å pille Grisi i rompa. Noe som førte til mange konfrontasjoner med søster og medelever, Grisi var tross alt en hånddukke.

Da jeg var 7, sluttet jeg å spise pølser. Jeg var fast bestemt på at de var laget av familien til Grisi, og kannibalisme var ikke et alternativ. Koteletter og annet snacks var det annet med. De var laget av de slemme grisene, og helt ok å jafse i seg.

Pølseboikotten foregikk i rundt 5 år, og grisehysteriet, som førte til en samling av grisefigurer fra hele verden, og diverse andre griseeffekter, samt et brennende ønske om minigris til kjæledyr, var en del av dagliglivet helt opp i ungdomsskolealder. Nå har jeg imidlertid vokst av meg denne dillen, men jeg blir fortsatt, i en alder av 21 år, stadig påmint om min noe merkelige besettelse som barn. Et par ganger i året, blant annet ved bursdags- og julefeiring, mottar jeg gaver både i form av griseservise og hjemmehekla grisegrytekluter (takk Miriam, de er smashing!). For til tross for at jeg selv har kommet over perioden, skal visst ikke vennene mine la meg glemme den med det første.

Og Grisi - hun ligger fortsatt i senga mi, og har ikke noe i mot å høre på mine innerste tanker.

Ha en grisefin uke!

21 kommentarer:

Ida sa...

Nei og nei så søtt! Hadde ikkje sånn langvare samleperioder når eg var lita, eller postkort, frimerke og litt anna rask har eg no samla på i periodar. Men ikkje fast ein ting som grisar. Pent skjørt!

MagnusQtie sa...

Du er forfulgt av griser. Nydelige bilder, som alltid.
Lenge siden nå.. Skyldes det ferie?

Anonym sa...

haha, søte grisen

elsker skjørtet ditt, nydelig :)

Camilla sa...

Åjaa, stilig :D søte bilder, som altids;*

MagnusQtie sa...

Jeg jobber også masse, så er vel derfor.
Ja, jeg håper vennene mine er snille nok. Jeg ville gjort det for dem!
Jeg kan jo ikke sove ute ;) Det er jeg for trendy til!

Anonym sa...

haha, søtis !

Anonym sa...

haha nei, så gromt! Grisefetisj. hihi neida. Søstra mi hadde samma greia når hun var liten, men det var da tøydukke anna.

Anonym sa...

ahahaha. det der var så søtt at jeg begynte å le og så fikk jeg litt tårer i øynene. kan ha noe å gjøre med at linsene mine er litt saiko, men jeg vil heller tro at det er på grunn av din grisefascinasjon. :) og gosj, du var jo faktisk søt med grisenese. ta det som en slags... kompliment? seff!

jeg hadde litt samme greia med pinnsvin, jeg. bare ikke fullt så drøyt.

Camilla Didriksen sa...

Ååå, så søt du er! Skikkelig artige og kreative bilder :)

Ariella sa...

Kjempesøte bilder :) De fikk meg virkelig til å smile.

Og skjørtet ditt er så vakkert.

Anonym sa...

Utrolig søte bilder

Regine sa...

heheh, så gøy å lese.du e flink å skrive!! Fine og artige bilder. elsker skjørtet ditt, så søtt!! =)

Svar: Takk!! ja, knestrømper e både frekt og uskyldig på samme tid, i like it.

Håper du får ein fin dag!

Jeanita Helen sa...

Ikke noe å takk for, du fortjente den:) Men det er helt greit det altså;) Takk skal du ha;)
Takk;) Ferien ble kjempe bra!!;)

Nydelige bilder som alltid;)

Johanne sa...

Ler;D Jeg holdt meg til klistremerker jeg...

Kristina sa...

Så gøy at du hadde en fascinasjon for griser. ^^, Jeg syntes igrunn "Grisi" var et ganske søtt navn på en gris. :p

drittfjes sa...

Heihei, jeg har hatt virus på dataen og har det egentlig enda. så jeg svarer nå. Det var jeg, Sarah som skrev, men jeg snakker for oss begge at vi er teater intresserte. Vi skal begge opp i siste året på drama linje, og trives veldig godt:) Trives du i Trondheim? Har du holdt på med drama lenge? Hva liker du best med det?
Jeg har faktisk aldri hørt om KNAKK eller Daniil Kharms, så nå må jeg undersøke. Det er jo veldig greit ihvertfall i få litt erfaring som leder:) det er noe vi på drama linja lærer veldig om.Har du fått kommet noe i gang? Skal dere ha manuset som det er? har dere noen ideer for hvordan kulissene skal se ut? Hehe. Dette går nok veldig bra:) Syntes du har selv fine bilder. Miss Piggy var genialt:)

Regine sa...

Svar: Nei, eg besvimte og slo meg..
Takk:) det går seg vel til, men eg kan ikkje gå på beinet endå ihvertfall og det gjør sinsykt vondt 24/7. går i film, blad og bøker no =)

Håper du får ein bra kveld!

Ingrid sa...

Turimus: Hihihi, tøydokke Anna er jo også ganske originalt!

signe sa...

jeg liker å lese dette her. glad du ikke har grisenese til vanlig.

Anonym sa...

Hehe, de bildene var jo bare super søte! ;)

Anonym sa...

jeg har aldri ledd så mye som da jeg leste dette.. herre, så koslig.
grisi! hihi!